Persoonsgericht en contextgericht werken

In zorg en welzijn is het belangrijk dat de wensen, behoeften en gevoeligheden van de cliënt centraal staan. Het is tenslotte de cliënt om wie de zorgverlening draait. Deze wensen, behoeften en gevoeligheden zijn voor iedereen anders. Het inrichten van de zorgverlening naar de wensen, behoeften en gevoeligheden van de cliënt noemen we persoonsgericht werken

Persoonlijk kan alleen door rekening te houden met iemands context

Het kan zijn dat wensen, behoeften en gevoeligheden uitgesproken worden, maar niet goed begrepen worden waardoor er niet goed mee omgegaan wordt door zorgverleners. In veel gevallen worden ze niet eens uitgesproken omdat er een gevoel ontstaat bij de cliënt dat de zorgverlener ze toch niet zou begrijpen. Om dit te voorkomen moeten wensen, behoeften en gevoeligheden in de context van de cliënt geplaatst worden. Die context kan te maken hebben met iemands achtergrond, leefwijze of met impactvolle gebeurtenissen in iemands leven. Voorbeelden zijn iemands geloofsovertuiging, etnische afkomst of een trauma vanwege het meemaken van een oorlog. Persoonsgericht werken waarbij er rekening wordt gehouden met iemands context, zodat wensen, behoeften en gevoeligheden beter begrepen kunnen worden en zodat de cliënt de ruimte voelt om deze bespreek te maken, noemen we contextgericht werken.

Maak bespreekbaar dat u zich niet begrepen voelt

Als cliënt bent u de belangrijkste betrokkene in de zorgverlening. Uw stem mag u daarom best laten horen. Maak het bespreekbaar als u het gevoel heeft dat u niet begrepen wordt of dat er niet genoeg rekening wordt gehouden met uw wensen, behoeften of gevoelens. Soms heeft een zorgverlener niet door dat hij of zij niet genoeg rekening met u houdt. U kunt ook altijd contact opnemen met een vertrouwenspersoon als u uw gedachten of gevoelens toch niet kwijt kunt of als u het gevoel heeft dat u niet wordt begrepen.

Contact opnemen met een vertrouwenspersoon kan op deze pagina: Contact met een vertrouwenspersoon